Telefon

070-3132933

Emejl

linda@mammakliniken.se

Doktor Mikael Sandström finns på plats i TV4 studio denna morgon för att svara på frågor angende urin- samt tarm läckage. Jag blir glad att ämnet berörs och lyfts upp som något vanligt, men blir ändå förundrad när man som läkare sitter i direktsändning för att hjälpa människor med problem och fortfarande inte kan ge rätt information på hur ”knipövningar” går till.

Det är många kvinnor som kommer till mig och behöver hjälp med att stärka sin bäckenbotten. De har blivit rekommenderade att göra knipövningar, men får inte riktigt sving på hur man gör. Doktor Mikael Sandström rekommenderar att träna sin bäckenbotten 3 ggr/dag a´5 min och utlovar då att man får resultat. Fast jag menar att resultat får man bara om man tränar på rätt sätt.

”Man skall spänna skinkorna och rumpan”, säger doktor Sandström. ”Aja-baja”, säger jag. Sitter man och hoppar upp och ner på stolen genom att spänna skinkorna så utför man knipövningen helt fel!

Nys

Vi skall sträva efter att nå rätt område och det är inte våra gluteus muskler som skall tränas när bäckenbotten skall stärkas utan hela bäckenbotten samt den inre magmuskelaturen.

Kan låta konstigt att magmusklerna skall stärkas för att förhindra urinläckage, men för att minska trycket nedåt och framåt bör vår inre muskelatur, som också kallas korsett muskeln, stärkas för att hålla upp tarmar, urinblåsa samt livmoder.

Något som är viktigt att understryka är vad doktor Sanström säger; att knipövningen måste ske regelbundet och kontinuerligt. Som med all annan träning så skall den underhållas. Bäckenbotten är en muskel som alla andra muskler.

Se gärna videofilmen om inkontinens gjord av tät.se vilket är ett forskningsprojekt ang. urininkontinens.

http://xn--tt-via.nu/Default.aspx?id=32651

Kontakta gärna mig på linda@mammakliniken.se  för mer information om rätt träning av bäckenbotten.

Recommended Articles